5 tips om zo min mogelijk aan te komen als je stopt met roken

Kom je echt aan als je stopt met roken? Daar kan ik heel kort op reageren: JA! Dat is misschien niet wat je wilt horen als je van plan bent om te stoppen met roken of als je net gestopt bent met roken. Je stofwisseling verandert als je stopt met roken. Hierdoor heeft stoppen met roken effect op je gewicht. Maar je kan zorgen dat je niet of minimaal aankomt. Ik ben nu twee maanden gestopt met roken en ik ben 4 kilo aangekomen. Ik ben er niet blij mee, maar ik weet van eerdere stoppogingen dat dit veel meer kan zijn (lees: 10+ kilo! Ja echt!). En nu ik iedere dag moet sporten om uit mijn burn out te komen zal ik die 4 kilo zo kwijt zijn. Ik maak me dus geen zorgen. Wat de 5 tips om zo min mogelijk aan te komen als je stopt met roken zijn, lees je hieronder.

Drink water als je ‘honger’ hebt

Als je stopt met roken, heb je vaak een hongergevoel. Je bent dan geneigd om te gaan snaaien. Bij mij is dat dan chips, chocola, koekjes of een groot stuk kaas. En dat moet je dus niet doen! Neem in plaats daarvan een glas water. Je hebt namelijk geen honger. Je lichaam mist iets. De sigaret. En normaal gesproken zou je gaan roken om je lekker te voelen. Nu ben je geneigd om te gaan eten en zo een voldaan en gelukkig gevoel te krijgen. Niet doen! Want nadat je gesnaaid hebt, ben je echt niet blij en weet je dat je dit op de weegschaal terug zult zien. Elk pondje gaat immers door het mondje.

Eet fruit

Heb je een glas water gedronken en nog steeds het gevoel dat je ‘honger’ hebt? Je wilt of moet dus echt iets eten? Neem dan iets van fruit. Bijvoorbeeld een appel of banaan. Ik hoor je denken; in fruit zitten ook suikers. Dat is helemaal waar. Maar het zijn natuurlijke suikers en altijd nog veel minder slecht dan drop of snoep. Want jij weet ook dat als je de zak drop opent en mee naar de bank neemt, je het ene dropje na het andere dropje in je mond stopt. En voor je het weet is de zak (bijna) leeg. Niet doen dus! Wees verstandig, neem een appel. Zo krijg je ook nog eens makkelijk je dagelijkse portie fruit en dus vitamientjes binnen. Je weet wat ze zeggen: an apple a day, keeps the doctor away 🙂

Neem een bakje yoghurt of kwark

Eventueel met de appel of banaan die je hiervoor al hebt gepakt. Ook hier geldt hetzelfde; altijd beter dan snoep of chips. En je kan hier ook een smoothie van maken. Lekker met verschillende fruitsoorten en yoghurt of kwark. Lekker fris en gezond. En vooral veel lekkerder dan chips enzo (dat zeg ik hardop tegen mezelf terwijl ik de smoothie klaarmaak) en zeker veel en veel gezonder (dat is zeker een feit)! Ga experimenteren met verschillende combinaties van fruit (en groente) en je zal zien dat je eigen gecreëerde smoothies superlekker zullen zijn. Noteer wel het recept zodat je het nog een keer kan maken.

Zorg voor afleiding

Vaak is afleiding al genoeg als je dat ‘hongergevoel’ hebt. Zodra je afgeleid bent, zal je zien dat je helemaal geen honger hebt. Het is echt je lijf dat eigenlijk nicotine wil hebben. Je bent aan het afkicken en je lichaam zal jou continu het gevoel geven dat je eigenlijk zou moeten roken. Maar als je afgeleid bent zal je zien en voelen dat het hongergevoel verdwijnt. Dus ga lezen, breien, tekenen, de was ophangen, wc schoonmaken whatever. Alles behalve snaaien!

Ga bewegen of sporten

Tja, logisch he. Mooiere afleiding is er niet. Want bewegen zorgt dat je ook calorieën verbrand. Je kan een flinke wandeling maken of hardlopen. Lekker buiten in de frisse lucht. Nu met dat zonnetje is dat heerlijk en je neemt ook nog lekker vitamine D op. En als je buiten bent, voel je je altijd beter. Ik wel in ieder geval! Je kan natuurlijk ook thuis sporten of naar de sportschool gaan. En als je (klein)kinderen hebt, ga je lekker met ze naar buiten en een potje voetballen. Of tikkertje of verstoppertje met ze doen. Kinderen vinden het alleen maar geweldig als je meedoet met hun spel. En dat zonder dat ze er zelf om moeten vragen. En met al dat bewegen zal je alleen maar afvallen in plaats van aankomen.

Ik hoop dat je iets hebt aan deze 5 tips om zo min mogelijk aan te komen als je stopt met roken. En kom je toch meer aan dan je gehoopt had? Wees dan niet streng voor jezelf. Je bent wel gestopt met roken hoor! En daar mag je heel trots op zijn!! Want je dacht misschien dat het niet zou lukken, maar je hebt het gewoon geflikt! Je bent nu een niet-roker. Een trotse niet-roker! En die kilootjes die gaan er echt wel weer af, echt. Maar nu eerst zorgen dat je niet meer rookt en daarna lees je gewoon mijn artikel waarin ik je 8 tips om af te vallen geef. Ik ben met die tips 15 kilo afgevallen dus die paar stoppen-met-roken-kilootjes zijn echt appeltje-eitje, geloof me!

Ik ben trots op mezelf dat ik al twee maanden niet rook, en ik nen ook trots op jou! Ga zo door en geef niet op!!

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.