8 tips om op een gezonde manier af te vallen

Ik ben geen voedingsdeskundige of sportinstructeur, maar ik ben vorig jaar wel 15 kilo afgevallen. Ik heb meer energie, mijn huid ziet er beter uit en ik voel me goed. Om dit te bereiken heb ik geen dieet gevolgd. Ik eet nog steeds alles wat ik lekker vind. En ik drink ook echt nog wel een wijntje. Snoepen zal ik altijd blijven doen. Al ben ik wel vooral van de hartige snacks. Ik zit lekker(der) in mijn vel en ik ben gelukkig(er) met mezelf. En vandaag deel ik mijn 8 tips om op een gezonde manier af te vallen.

Tip 1: Eet kleinere porties

In plaats van drie maaltijden een bord vol te scheppen, kan je beter vijf of zes keer kleinere porties eten. Dus naast de drie hoofdmaaltijden, ’s ochtends een tussendoortje, en ’s middags twee tussendoortjes. En met tussendoortjes bedoel ik natuurlijk niet chips of een gevulde koek. Maar kies voor groente (bijvoorbeeld tomaatjes, worteltjes, paprika of komkommer) en fruit (bijvoorbeeld appel, ananas of kiwi), Of als je zin in iets hartigs hebt kun je kiezen voor een handjes nootjes of bijvoorbeeld een rijstwafel met pindakaas. Als je ’s avonds vroeg eet omdat je kinderen hebt, kan je rond acht uur nog wat fruit of een bakje yoghurt nemen.

Tip 2: Sla nooit het ontbijt over

Dit is echt heel belangrijk. Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Door te ontbijten komt je ‘motor’ goed op gang. Je legt de basis voor de hele dag. Veel mensen zeggen dat ze juist meer eten als ze ontbijten. Logisch want je stofwisseling komt ’s ochtends meteen op gang en hiermee versnel je je stofwisseling. En een snelle stofwisseling betekent afvallen of in ieder geval niet meer aankomen. Wil je het helemaal goed doen, drink dan een halfuur voor het ontbijt een glas water waarin je een citroen (een halve mag ook) hebt uitgeperst. Zo krijg je meteen een een flinke dosis vitamines binnen en dat is weer goed voor je weerstand. Doe het voor het tandenpoetsen of drink met een rietje. Dit omdat het zuur niet heel goed voor je tanden is.

Tip 3: Eet geen light, suikervrije of halfvolle producten

Echt geloof me, als je gezond wil eten en drinken kies dan het product wat het dichtst bij de natuur staat. Hier zitten de minste toevoegingen in. Dus volle melk in plaats van halfvolle melk, volle kwark en yoghurt. En boter is echt gewoon veel lekkerder en de vetten die daar in zitten heeft ons lichaam gewoon nodig. Het is ook nog niet bekend wat de effecten op langere termijn zijn. Ik ben van alle light, halfvolle, vetvrije -en nog meer van dat soort termen- producten afgestapt. En vanaf dat moment zag ik mijn gewicht beetje bij beetje afnemen. Uiteraard alles met mate. Let er wel op dat je extra vitamine D moet slikken, in margarine en halvarine is dit toegevoegd en bij gewone boter niet.

Tip 4: Minder de hoeveelheid suiker

Suiker wordt in je lichaam omgezet in vet. En dat is nou juist wat we niet willen, vet. Dus minder je suikerinname. Heb je nu bijvoorbeeld twee scheppen suiker in je koffie, maak daar één schep van. Je mag echt nog wel suiker binnenkrijgen, maar besef gewoon wat het het doet. Door het te beseffen zal je vanzelf steeds minder suiker gaan gebruiken. Blijf af van de zoetjes, daar zit vaak Aspartaam in en dat wil je echt niet in je lichaam hebben. Als je dan voor een suikervervanger gaat, kies dan voor Stevia. Maar ook op suikervervangers reageert je lichaam alsof het gewone suiker is.

Ik ben echt van the real thing, dus ik doe tegenwoordig in plaats van twee mini suikerklontjes, nog maar één mini suikerklontje in mijn koffie. En mijn thee drink ik zonder suiker. Ik ben niet van de snoep, al is chocola uiteraard wel een favoriet. Maar ook hier weer; met mate.

Tip 5: Eet wat je lekker vindt, maar wel met mate

Wat heeft het voor zin om superslank te zijn maar je ongelukkig te voelen? Helemaal niks! Dus als je zin hebt in chocola, eet dan chocola. Wil je een stukje kaas of worst, neem dan een stukje kaas of worst. Maar let op dat je niet de hele reep op eet of een half blok kaas naar binnen zit te werken. Neem een klein stukje chocola, eet langzaam en geniet ervan. Eet bewust en besef dat als je nog een stukje neemt, het langer duurt voordat je gewicht kwijt raakt. Je zal merken dat je steeds minder gaat snoepen.

Tip 6: Drink water

Ik ben geen waterdrinker en ik realiseerde me dat ik sowieso heel weinig dronk op een dag. En dus moet ik van mezelf iedere dag 1 liter water drinken. Wat bij mij helpt is licht bruisend water drinken. Dit drink ik makkelijker dan gewoon water. Verder drink ik veel groene thee. Op mijn werk drink ik weer meer koffie, wat dan minder goed is. Ik ben nu met koffie aan het minderen en ga richting 1,5 liter water per dag. Dan kom ik met al het andere vocht per dag op minimaal 2 liter uit.

In het begin moet je vaak naar het toilet (ook ’s nachts) maar zodra je lichaam went aan de hoeveelheden vocht zal je merken dat je ’s nachts je bed niet meer uit hoeft om te plassen. Water zorgt voor de afvoer van afvalstoffen. Niet alleen goed als je af wil vallen, maar ook je huid zal stralen. Ik heb nogal een probleemhuid, ik krijg gauw pukkeltjes en puistjes. Maar sinds ik water drink is mijn huid gladder en heb ik minder last van pukkeltjes.

Tip 7: Kom in beweging

Kom van die bank af en ga bewegen. Ga naar een sportschool, maar dit hoeft niet. In mijn vorige blog lees je hoe je thuis ook kan bewegen. Of als je ergens de keuze hebt tussen lift of trap, neem dan de trap. Ga wandelen (in je pauze), hardlopen of een stuk fietsen. Of zoek op internet naar een leuke challenge. Er zijn er genoeg te vinden. Ik heb meegedaan met de 28 dagen BBB Challenge van Ninja Moeder Community. Op Youtube zijn genoeg filmpjes te vinden. Zo doe ik wel eens een yogales via youtube. Heb je kinderen? Zet leuke muziek op en ga lekker  met ze dansen, hoe gekker hoe beter! Dansen is de beste workout en dan heb je nog lol met je kinderen ook. Wij hebben een trampoline in de tuin, ideaal! Springen maar! 

Onthoud: meer bewegen is sneller en meer afvallen. Het kan zijn dat je gewicht hetzelfde blijft, maar dat je aan je kleding merkt dat je slanker bent. Dat klopt, vet verdwijnt door sporten en spieren worden sterker en zwaarder door sporten. 

Tip 8: Geniet en wees blij met jezelf

De belangrijkste tip is dat je vooral van iedere dag moet genieten en dingen moet doen waar je blij van wordt. Lach veel, want lachen is gezond (en goed voor je buikspieren). En wees blij met jezelf. Kijk iedere dag in de spiegel en benoem iets aan jezelf waar je trots op bent en zeg dat je een leuk mens bent. Want als jij je goed voelt zal je meer gemotiveerd zijn om lief voor jezelf te zijn en goed voor jezelf te zorgen. En dan zal je zien dat het afvallen steeds makkelijker gaat.

8 tips om op een gezonde manier af te vallen

Je kunt natuurlijk nog veel meer doen om af te vallen, maar dit zijn mijn belangrijkste 8 tips om op een gezonde manier af te vallen. Ik weet zeker dat je hiermee al een heel eind komt. Wil je meer lezen over afvallen? Check ook eens deze tips hoe je af kunt vallen zonder dieet

Iets strakker mag zeker nog wel. Ik ben vooral trots op hoeveel ik in de afgelopen maanden bereikt hebt. Regelmatig vragen mensen mij hoe ik dat gedaan heb. En dit alles op een verantwoorde en gezonde manier. Verwacht niet dat je binnen een maand 10 kilo afvalt. Ik heb er driekwart jaar over gedaan en ik ben er nog niet. Maar ik heb geen haast. Ik doe het liever rustig aan dan dat ik over een maand weer 5 kilo aankom. Ik weet zeker dat je iets hebt aan mijn 8 tips om op een gezonde manier af te vallen!

Wat is jouw ultieme tip om op een gezonde manier af te vallen?

Foto: Pixabay

5 REACTIES

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.