Afvallen en nu zonder smoesjes-week 1

Vorige week hebben jullie kunnen lezen dat mijn strijd tegen de kilo’s doorgaat. Ik ben in de laatste maanden van vorig jaar 5 kilo afgevallen. Top natuurlijk, maar die 5 kilo kunnen er ook sneller af. Dus moet ik er tegenaan. Nog beter op mijn eten letten en nu echt gaan sporten. Geen smoesjes meer maar gewoon doen! En dat is dan ook gelijk de nieuwe titel van deze serie; “Afvallen en nu zonder smoesjes”!

Nieuwe opzet wekelijkse update

De opzet van deze wekelijkse serie wordt anders. Ik ga jullie veel meer meenemen in mijn strijd. Het wordt een soort weekoverzicht, waar ik je per dag vertel of ik me netjes aan alles heb gehouden. Wat ik gegeten heb, of ik gesport heb en wat ik dan heb gedaan. Maar het wordt voor mij ook een ontdekkingstocht, naar allerlei dingen die mij kunnen helpen in deze strijd. Als ik nieuwe gezonde recepten ontdek dan deel ik dat met jullie. Maar ook als ik bijvoorbeeld een fijne work out heb gevonden. Mijn frustraties zal ik ook met jullie delen. En natuurlijk deel ik iedere week mijn gewicht en of ik en hoeveel ik ben afgevallen. Deze serie worden dus een stuk persoonlijker.

Afvallen en nu zonder smoesjes – week 1

Week 1 begint in de tweede week van januari. De eerste week van januari is zo’n rare week. Nog kerstvakantie en de eerste twee dagen ben je nog aan het bijkomen van je kater van oud&nieuw. Mijn eerste dag waarop het afvallen zonder smoesjes begint is op 8 januari. De eerste dag na de kerstvakantie en we weer een normaal ritme hebben. Nu was dit voor mij ook nog een gekke week, want het waren de laatste dagen dat mijn moeder en haar vriend nog bij ons waren. Je bent dus niet helemaal vrij om alles in je huis te doen en ik wilde zoveel mogelijk tijd met mijn moedertje doorbrengen (daar is de eerste smoes al). maar ik neem jullie natuurlijk wel gewoon mee in deze week.

Maandag

We beginnen de dag met wegen. Ik weeg deze ochtend 71,9 kilo. Dus toch weer afgevallen. Dan naar beneden voor een glas water en kop thee. Die drink ik als ik mijn bed uitkom en iedereen nog in bed ligt. Even wakker worden. Als de meiden klaar zijn met aankleden ontbijten we samen. Het was niet een heel gezond ontbijt, maar ook niet heel slecht. Ik ging namelijk voor een volkoren boterham met pindakaas en nog een kop thee.

Ik moest in de ochtend even iets voor mijn werk doen en heb toen braaf een banaan als tussendoortje gegeten. Tijdens de lunch ging het mis, want mijn stiefvader is gek op de Hollands kroketten dus hij was bij de snackbar geweest en nam ook voor mij een kroket mee (tja, het is onbeleefd om te zeggen dat je niet wilt toch). In de middag een sinaasappel en peer gegeten. Bij het avondeten had mijn moeder een heerlijk Mauritiaans gerecht met gele rijst (kurkuma) gemaakt. Het was een heerlijk maaltje. Weinig groente maar wel met weinig vet. Dus prima. Yoga redde ik die avond niet. Dus volgende week in de herkansing.

Dinsdag

Vandaag start ik de dag met cruesli. Ik had geen yoghurt of kwark meer dus dan maar met een plens melk. Ik heb dan wel al mijn glas water en kop thee vroeg in de ochtend op. En vandaag is wandeldag. Samen met een vriendin loop ik een flink stuk, zo’n 9 á 10 kilometer. En we lopen flink door. Doordat we onderweg flink aan het kletsen zijn, zit ons wekelijkse rondje er zo op. We hebben ons ook voorgenomen om ons rondje groter te maken. Weer thuis ging ik voor een banaan. Ook vandaag kwam mijn stiefvader met een kroket aan. Die arme man, die moet dat kroketje straks echt missen. En ik kan geen kroketten meer zien. Dit is echt de laatste! De rest van de dag gezond gegeten. Ik ging weer voor fruit als tussendoortjes en in de avond aten we zuurkool.

Woensdag

Woensdag is officieel de dag dat ik ga sporten. Ja, je leest het goed. Ga sporten. Want deze dag gaat het al mis. Ik zou eigenlijk deze ochtend moeten sporten. Maar ik koos ervoor om na het ontbijt te gaan werken zodat ik de middag nog wat tijd met mijn moeder door kon brengen. Morgen zou mijn laatste dag met haar zijn dus nu kon ik nog tijd met haar doorbrengen. Dus daar is mijn zoveelste smoes al deze week. Al moet ik zeggen dat ik dit eigenlijk wel een legitieme smoes is. Volgende week is woensdag echt sportdag! Die belofte heb ik mezelf gemaakt. En we aten vandaag ook nog eens chinees omdat mijn moeder dat ook weer moet gaan missen. Niet echt heel gezond. En het smaakte me ook niet echt. Ik heb dus niet veel gegeten (dat is dan weer positief). Morgen weer een dag.

Donderdag

Vandaag de laatste dag dat mij moedertje er was. Dus niet echt bezig geweest met eten en bewegen. Ik ben dan ook kwijt wat ik deze dag allemaal op heb. Ik weet alleen nog dat mijn ouders en Alex de restjes chinees opaten en ik met de meiden voor een tosti ging. Marley eet op donderdag vaak brood (of een tosti) omdat zij om 17:30 moet turnen. Echt zo’n tijd waar je niks mee kan wat eten betreft dus dan maar een bammetje. En ik doe vaak mee of ik eet het kliekje van de dag ervoor. Ik kan verder weinig vertellen over deze dag.

Vrijdag

De dag dat mijn ouders weer weggaan. Ik heb niet ontbeten. Ik weet het, superslecht. Maar kreeg geen hap weg. Op Schiphol heb ik een Macchiato Caramel bij Starbucks gehaald en toen we weer Zoetermeer inreden was het inmiddels twee uur. En ik begon nu wel trek te krijgen. Jenna was meer naar Schiphol en voor haar had ik boterhammetjes meegenomen. Maar natuurlijk weer eens niet aan mezelf gedacht. En geen zin in gezond eten. Dus in het winkelcentrum Vietnamese loempia’s gehaald. Niet gezond, maar wel lekker en ik had troostvoer nodig (weer een smoes ja). Thuis twee loempia’s naar binnen gewerkt en toen mijn bed in gegaan. Ik had barstende koppijn (gek he als je niet eet en alleen maar aan het janken bent).

Alex moest werken en ik was dus alleen met de kinderen. Maar ik had echt de puf niet om te koken. Dus belde we de pizzabakker en die kwam een pizza bezorgen.

Zaterdag en zondag

Zaterdag was ik nog een beetje uit mijn hum. Maar langzaamaan voelde ik me steeds beter. Ontbijten lukte niet echt dus ben ik maar aan het poetsen gegaan. Zo kom ik toch nog aan mijn lichaamsbeweging en een opgeruimd en schoon huis is een opgeruimd en ‘schoon’ hoofd. Als lunch maakte ik croissantjes met chocoladehagelslag en kaascroissantjes. I know, niet gezond. Maar vandaag ben ik zielig en mag ik best snoepen (smoes op smoes op smoes). Maar in de avond maakte ik het goed door een grote pan groentesoep te maken (nee geen pakjes en zakjes, maar helemaal zelf) en na de kop soep aten de meiden en ik wraps met rauwkost. Dus hoppa toch wat vitamientjes binnengekregen.

Zondag ging het weer een stuk beter; ontbeten met yoghurt en cruesli, gezonde tussendoortjes, lekker met de meiden naar buiten geweest en flink stuk gewandeld (zij op de fiets) en een grote pan met verse pastasaus gemaakt. En ook mijn pastasaus is zonder zakjes en pakjes. Oké, ik gebruik wel een pot tomatensaus. Maar verder zit deze saus boordevol groente en mager gehakt. Gelijk een paar bakken in de vriezer gezet voor als ik geen zin heb om te koken en toch gezond wil eten. En bij het eten dronk ik een glas rode wijn. Moet kunnen toch?

Mijn oordeel over week 1

Terwijl ik dit type, merk ik dat ik echt nog wel op veel punten kan verbeteren. Vooral mijn ontbijt kan stukken gezonder. Het ontbijt is immers de belangrijkste maaltijd van de dag. Je hebt zo’n acht uur geslapen en je lichaam heeft energie nodig. Dus hier moet ik iets aan gaan doen. Maar ook mijn lunch kan beter. Het avondeten gaat redelijk goed, maar ook daar kan ik kritischer zijn met wat we eten. Daarnaast is er van het sporten weinig gekomen en ook daar moet ik zeker iets aan veranderen. Afvallen en nu zonder smoesjes, dat gaat nog niet helemaal goed. Maar hé, dit is een leerproces en door dit zo met jullie te delen heb ik 1. een stok achter de deur en 2. zie ik in waar ik mijn levensstijl kan verbeteren en 3. kan ik ermee aan de slag.

Weegmoment

En dan is het moment daar om te wegen. Zondagochtend is voor mij het moment om te wegen. En gister was het dan zover. Aan het begin van afgelopen week woog ik nog 71,9 kilo en vandaag is dit 71,4 kilo. Ik ben een halve kilo afgevallen. Dus ondanks dat ik niet echt heel goed en gezond heb gegeten en niet gesport heb, ben ik toch goed afgevallen. En vandaag begint mijn nieuwe week. Een nieuwe week waarin ik gezonder ga eten en eindelijk ga sporten.

Feedback

Ik heb deze week een redelijk uitgebreid verslag van mijn week. Ik begrijp dat het veel leesstof is. Weet dat ik nog een beetje zoekende ben naar de nieuwe opzet van de serie “Afvallen en nu zonder smoesjes”. Heb je suggesties, laat het met dan vooral weten! Ik kan je feedback goed gebruiken. Voor nu wens ik je een mooie week. En als jij ook druk bent met gezonder leven en afvallen dan wens ik je een gezonde en sportieve week toe!

Wil jij ook je levensstijl veranderen en gezonder leven? Wat doe jij allemaal om dat te bereiken?

 

 

 

4 REACTIES

  1. Hoi Irene,
    Het afscheid van je ouders zal zeker niet makkelijk geweest zijn.
    Je hebt nu in ierder geval afleiding van je afvalproject. Wat kan het interessant zijn, nietwaar? Er gaat vaak ook een wereld voor je open.
    Ik ben nooit bezig geweest met gewicht, misschien omdat dat niet hoeft, maar volgens mij vooral omdat ik meer interesse heb in de voeding zelf en in waar ik me gezond bij voel. Welk effect bepaalde producten op mijn lijf hebben.
    Als lezer zie ik bij jou twee valkuilen: het avondeten als je het druk hebt en het ontbijt.
    Mijn advies: bedenk 4 soorten ontbijt. Voor elk seizoen één. Warme voor de winter, koelere voor de zomer. Eet vervolgens elke dag hetzelfde.. een seizoen lang.
    Voor het avondeten zou ik maaltijden invriezen. Nasi, risottogerechten, stamppot, gevulde pastasausen. Op die manier kun je na een lange dag toch iets op tafel zetten. Is ook nog een stuk goedkoper ;-).

    • Hoi Anita,
      Nee het was niet makkelijk. Mijn jongste dochter was er ook bij en zij was ook in tranen. Zo zielig! Heb me de hele dag rot gevoeld. Nu gaat het iedere dag iets beter. Gelukkig kunnen we facetimen, dan zijn ze toch een soort van dichtbij 😉

      Na mijn tweede zwangerschap ben ik veel aangekomen. Gevolg van niet goed voor mezelf zorgen en alle aandacht aan iedereen geven behalve aan mezelf. Toen ben ik heel veel afgevallen en was best weer tevreden met mijn gewicht. Maar toen ging ik mezelf weer voorbij lopen. Gevolg: burn out. Tijdens mijn burn out ben ik na gaan denken over gezonder leven en dus ook gezonder eten en drinken. En ja, er moeten echt wat kilo’s af. Maar het gaat mij er ook vooral om dat ik gezonder leef en dan volgt dat afvallen vanzelf. Ik merk dat nu ook. Ik heb wel lichaamsbeweging maar echt sporten kan ik het niet noemen en toch val ik af.

      Bedankt voor je tips! Ben alleen geen fan van warme ontbijtjes. Ik lust geen pap en dat soort dingen. En om een heel seizoen iedere ochtend hetzelfde te eten…ik denk niet dat ik dat volhou. Ik kan wel proberen om iedere week hetzelfde te eten. Om dat na een tijdje te gaan variëren. Ik kan zeker wat met je feedback! En invriezen dat doe ik inderdaad. Nog niet heel veel, dus dat kan beter 😉

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.