Help, ik ben te dik! Mijn strijd tegen de kilo’s • Het begin

Help, ik ben te dik. Veel te dik. En daar moet ik iets aan veranderen. Écht iets aan veranderen. En niet eens zo zeer omdat ik mezelf niet mooi vind. Integendeel, als ik in de spiegel kijk ben ik tevreden over hoe ik eruit zie.  En aangezien ik de afgelopen maanden hard aan mijn ‘interne ik’ heb gewerkt, ben ik veel trotser dat ik van binnen weer mooi schoon ben. Alle narigheid eruit. En dat straal je dan ook uit en zie je in de spiegel. Maar eerlijk is eerlijk, ik ga liever niet naar het zwembad of strand. Ik doe het wel, omdat mijn kinderen het leuk vinden. Maar liever niet dus. En dat moet veranderen!

Mijn gewicht

Om even een beeld te schetsen; ik ben maar 1.61m en weeg op dit moment…schrik niet…76,2 kilo. Ik ben in de zomervakantie gewoon even 4 kilo aangekomen hè. Ja, al die roseetjes en al dat (vr)eten tikt lekker aan als je met je dikke pens op je dikke ass zit de hele dag. En als ik je dan vertel dat ik 7 jaar geleden nog 59 kilo woog en dat ik weer een paar jaar daarvoor zelfs 47 kilo woog, geloof je me vast niet. Maar het is echt waar. Hoe bizar is dat! Nee, die 47 kilo is mijn ambitie niet. Alsof me dat zou lukken. Ja, als ik mijn hele leven op een blaadjes sla per dag zou leven misschien. Maar hé, ik wil ook nog wel genieten hoor.  En dus moet nu zeker 10 kilo af.

BMI

Maar het gaat niet alleen om het plaatje van buiten. Want het is ook gewoon niet gezond om te dik te zijn. Ik heb nu namelijk een BMI van 29,4 dat is echt veel te hoog. Ik val nu onder de categorie overgewicht. En hierdoor heb ik een verhoogde kans op hart- en vaatziekten en nog veel meer ellende. Bij een BMI van 30 zit je in de categorie obesitas. Ik zit er dus echt tegenaan. Om gezond te zijn moet ik een BMI onder de 25 hebben. Dit betekent dat ik 64kg moet wegen. Nu weet ik dat een BMI niet helemaal zuiver is omdat je ook spiermassa in je lijf hebt vooral als je veel sport zijn die spieren zwaarder. Nou geloof me, mijn spiermassa is zo minimaal dat ik wel uit kan gaan van een 64kg als doel. Ik moet dus in ieder geval 12 kilo afvallen.

Bewegen

Vandaag las ik in de Telegraaf (23 augustus 2017) dat we te weinig bewegen. De gezondheidsraad heeft nieuwe bewegingsrichtlijnen opgesteld. “Het gaat daarbij om de Nederlandse Norm Gezond Bewegen en de Fitnorm. Minimaal zouden volwassenen 150 minuten per week matig intensief moeten bewegen (bijvoorbeeld wandelen of fietsen) en kinderen dagelijks minstens een uur”. En toen ik dit las, realiseerde ik me dat ik echt te weinig beweeg. Ik haal de norm denk ik net, maar dat is wat mij betreft niet genoeg. En dus moet ik ook echt meer gaan bewegen. In ieder geval iedere dag 30 minuten intensief.

Minder eten

En ik moet minder eten. Veel minder eten! En gezonder. Veel gezonder. Dus minder suiker en minder vet. En veel kleinere porties. De pan hoeft niet leeg. Ik moet stoppen met eten als ik vol zit en niet dooreten. Ik eet door omdat er dus nog een beetje in de pan zit of omdat het zo lekker is. Gewoon weer een gezonde levensstijl die ik voordat ik thuis kwam te zitten ook had. En dan nog ietsje gezonder. Lijnen of een dieet is niks voor mij. Ik ben van mening dat als je gevarieerd en gezond eet er niks aan de hand is. Dan kan je zelfs ‘zondigen’ door ook een chocolaatje of frikandel te eten. Ik ben eerder ook al 15 kilo afgevallen door op deze manier te leven, dus ik weet dat het werkt.

Water drinken

En tegenover het minder eten, staat water drinken. Heel veel water drinken. Nu kan gewoon water best saai zijn, dus kan je er altijd een smaakje aan toevoegen door er bijvoorbeeld munt in te doen. Als je maar ongeveer 1,5 liter water drinkt en daarnaast nog thee of kruidenthee. Maar je kan ook bijvoorbeeld water met bubbels drinken. Hier ging een tijd geleden een bericht op Facebook over rond. Je zou er namelijk juist dik van worden. Maar dit is helemaal niet bewezen. Ik vind het soms lastig om genoeg vocht binnen te krijgen, gedurende de dag. En dus hou ik het bij in een app op mijn mobiele telefoon. En voor mij werkt het om dan toch iedere dag de norm te halen. En soms zelfs wat meer.

Op tijd naar bed

Als je gezonder wilt leven moet je ook op tijd naar bed. Een goede en gezonde nachtrust is belangrijk. Je lichaam heeft tijd nodig om te herstellen zodat je in de ochtend er weer fris en fruitig bent. In de maanden dat ik aan het herstellen was van mijn burn out, ben ik erachter gekomen dat mijn nachtrust echt belangrijk is. Ook als je geen burn out hebt.

Ik ga  iedere dag rond tien uur naar bed. Ik slaap niet altijd al om tien uur. De ene keer ga ik eerder naar bed en val ik eerder in slaap, de andere keer ga ik wel om tien uur naar bed maar dan val ik later in slaap. Afgelopen nacht ben ik door Jenna meerdere keren wakker gemaakt (ze was bang voor monsters). Met het gevolg dat het nu 19 uur en ik al voel dat het geen latertje wordt. Ik ga zo dus een kop thee maken en in mijn bed nog een serie kijken of lezen en dan lekker slapen.

Help ik ben te dik!

Ik weet dat er veel meer vrouwen, maar ook mannen worstelen met hun gewicht. Daarom wil ik hier een serie van maken; iedere week op maandag laat ik je weten hoe de afgelopen week is gegaan. Ik laat je weten of het goed gaat of juist niet. Wat ik zo ongeveer heb gegeten en hoe het met bewegen is gegaan. Ik zal hierin heel eerlijk zijn. Ik heb niks te verbergen. Het zou dus zomaar kunnen dat ik toch op de één of andere manier bij de Mac beland. Ik hoop het natuurlijk niet en het is niet de bedoeling dat ik dit doe.  Ik hoop dat mijn wilskracht het wint als het zover komt dat ik echt die cravings krijg. Maar hé ik ben ook maar een mens. Meer dan mijn best kan ik niet doen. En misschien heb jij er iets aan. Weet dat jij niet de enige bent die hiermee worstelt!

Doe je met me mee?

 

Bron: Hartstichting
Bron: Telegraaf

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.