Hoe het gelukt is om zes maanden niet te roken

Ik heb jullie in het begin meegenomen in deze stoppoging. Ik heb jullie verteld wat de voordelen zijn van stoppen met roken, hoe ik me heb voorbereid om te stoppen met roken, hoe de eerste dagen na het stoppen waren en hoe ik me na een paar weken gestopt te zijn voelde. Daarna heb ik niks meer geschreven over het stoppen met roken. Maar ik kan jullie vertellen dat ik vandaag precies 6 maanden ben gestopt met roken! En heel eerlijk, het gaat me zo makkelijk af. Ik heb totaal geen behoefte om te roken. En dat terwijl ik de afgelopen maanden geen makkelijke periode heb gehad. Ik knokte me door een burn out heen, mijn neefje pleegde zelfmoord en daarnaast zijn er genoeg momenten geweest die de perfecte aanleiding waren om een sigaret op te steken. En toch heb ik dat niet gedaan. In dit artikel vertel ik jullie hoe het gelukt is om zes maanden niet te roken.

Hoe is het de afgelopen maanden gegaan

Heel goed. Ik kan echt niet anders zeggen. Ik heb één keer een dip gehad en sigaretten gehaald. Maar na één trekje heb ik de sigaret uitgemaakt. Ik vond het zo vies. Echt vreselijk. Maar ik weet uit het verleden dat je even over dat punt heen moet. Maar dat wilde ik nou juist niet. Ik heb dus direct de sigaret uitgemaakt en het pakje sigaretten weggegooid. Ik ben echt klaar met roken! En ja, als ik een wijntje (teveel) op heb dan denk ik weleens dat een sigaret erbij wel lekker zou zijn. Maar dan bedenk ik daarna meteen hoe vies ik het vond dat ene trekje en ik ben weer genezen.

Mindset

Het heeft echt met mindset te maken. De vorige stoppogingen stond ik er niet volledig achter. Eigenlijk wilde ik helemaal niet stoppen met roken. En dan gaat het ook niet lukken. Dan hou je het niet vol. Je mist je sigaretje iedere ochtend, na elke maaltijd, bij ieder kopje koffie en voordat je naar bed gaat. Je moet er dus echt volledig achter staan. Dit ook voordat je daadwerkelijk stopt, keer op keer tegen jezelf zeggen. En als je eenmaal gestopt bent, steeds tegen jezelf zeggen dat jij de baas bent, dat jij niet wilt roken en dat je ervoor kiest om niet te roken. Je bent een niet-roker! Ook helpt het als je iedere avond je dankbaarheid uitspreekt: “Ik ben dankbaar dat ik niet meer hoef te roken om me goed te voelen”. Het helpt, dat beloof ik je!

Voor altijd een roker

En toch besef ik me dat ik voor altijd een roker ben. Ook al rook ik niet meer. Ik ben wat dat betreft altijd een verslaafde, een junk. Want ik moet altijd sterk blijven. Zodra ik één sigaret rook, is het weer gedaan. Eén wordt er altijd twee en twee wordt vanzelf weer een pakje. Er zal echt wel weer een ‘zwak’ moment komen. En juist dan moet ik tegen dat stemmetje zeggen dat ik geen sigaret nodig heb om het moment te overwinnen. Ik heb een burn out zonder sigaret overleefd, ik ben mijn neefje verloren op de meest verschrikkelijke manier en er zijn nog meer momenten geweest die perfect waren om weer te gaan roken. Toen had ik totaal geen behoefte aan een sigaret. Maar er zullen echt nog meer van dit soort momenten komen. En misschien heb ik dan wel behoefte aan een sigaret. En dat is dan het moment om sterk te zijn en niet toe te geven.

Alleen maar voordelen

En nu zijn we 6 maanden verder. Op naar de volgende 6 maanden. Want ondanks de burn out van de afgelopen maanden, voel ik me nu zo goed. Ik ben fitter, ik stink niet meer naar rook, mijn kleding ruikt de hele dag fris, mijn haar blijft lekker ruiken en mijn huid ziet er veel beter uit. Oké, ik ben iets aangekomen. Al denk ik dat het emotie-eten tijdens mijn burn out hier ook mee te maken heeft. Maar inmiddels ben ik alweer goed bezig; ik let op mijn voeding en zorg voor voldoende beweging. Dus ik ben alweer 2 kilo afgevallen. Mij hoor je dan ook niet klagen. Ik heb al heel veel geld bespaard, maar belangrijker is nog dat ik nu veel gezonder ben. En dat was het belangrijkste voor mij!

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.