Leef jij bewust

Een hele tijd geleden was ik weggezonken in gedachten en besefte dat ik aan het nadenken was over de toekomst. Niks mis mee natuurlijk, maar toen ik erover na ging denken besefte ik me dat ik dit heel vaak doe. Of ik denk terug aan dingen dit in het verleden zijn gebeurd. En toen vroeg ik me af hoe vaak ik eigenlijk bewust in het nu bezig ben. Bar weinig, kan ik je zeggen. En ik ben niet de enige. We zijn allemaal zo bezig met wat er nog gedaan moet worden en wat er nog moet gaan gebeuren dat we vergeten dat we nu leven. Leef jij bewust of ben je ook altijd in gedachten met alles wat je nog moet doen? En hoe vaak kijk jij op je telefoon? Want ook al die apps op je telefoon zorgen ervoor dat je niet meer bezig bent met wat er nu gebeurt.

Steeds in gedachten

Toen ik thuis kwam te zitten met mijn burn out ontdekte ik dat ik heel erg werd geleefd. Ik was maar bezig met alles wat moest gebeuren en wat gedaan moest worden; op mijn werk maar ook thuis. Zat ik bijvoorbeeld gezellig met mijn gezin aan tafel, dan dacht ik aan de was die ik na het eten moest gaan doen en aan de boodschappen die ik nog op het boodschappenlijstje moest zetten. Hierdoor was ik niet aanwezig bij wat ik aan het doen was in het nu; gezellig eten met mijn gezin. En wat stopte ik eigenlijk in mijn mond. Ook dat gebeurt op de automatische piloot. Proefde ik mijn eten eigenlijk wel? Of at ik om mijn buik te vullen?

Leef jij in het nu

Hoe vaak ben jij bewust bezig met hetgeen je aan het doen bent? Hoe vaak dwalen jouw gedachten af naar hele andere dingen. Dingen die niks te maken hebben met dat waar je mee bezig bent. En wat dacht je van je mobiele telefoon, hoe vaak pak je die niet terwijl je met een andere activiteit bezig bent. En als je hem nu pakt om te bellen of een foto te maken. Nee, hoe vaak pak jij je telefoon om ‘even’ door je tijdlijn op Facebook of Instagram te scrollen. Want dat ‘even’ loopt per dag aardig op. Het blijkt dat we gemiddeld zo’n drie uur per dag op onze telefoon bezig zijn. En hoe vaak ben jij tijdens je werk afgeleid omdat je weer een appie binnenkrijgt? Geloof me, dit gebeurt vaker dan je denkt.

Mobiele telefoon haalt je ook uit het nu

En al die keren dat dit gebeurt, ben je uit het moment. Uit het nu. Huh, zei je iets tegen me? Je hoort en ziet niet meer wat er om je heen gebeurt. Je bent in gedachten of staart naar je telefoon. Ik zat laatst te lunchen en keek om me heen. Heel veel mensen hebben hun telefoon op tafel liggen. En als ie niet op tafel ligt dan staren ze naar het scherm. Maar er zit iemand tegenover je, waarom op dat scherm staren? Praat met elkaar en geniet van elkaars gezelschap! En als ze niet naar dat scherm zitten te staren dan zijn ze in gedachten en denken aan het moment dat de lunch erop zit en ze weer iets anders gaan doen.

Je gedachten uitschakelen

Waarom doen we dit toch? En waarom staan we dit toe. Zo’n mobiele telefoon kan je wegleggen, gewoon lekker in je tas laten zitten. Maar die gedachten, die kan je toch niet uitzetten? En dat is dus niet waar. Je kan ze niet volledig uitschakelen, maar je kan je er wel bewust van zijn dat je in gedachten bent en ze weer loslaten. En geloof me dit lukt niet meteen. Maar zoals bij alles: oefening baart kunst! En je kan dit leren of oefenen. Er zijn meerdere manieren om dit te leren. Natuurlijk kan je er gewoon mee beginnen, maar dit zal in het begin echt wel lastig zijn. Maar je zal zien dat het steeds makkelijker wordt.

Yoga leert je bewuster te zijn

Bij mij heeft yin yoga geholpen. Tijdens yin yoga ben je heel bewust van je gedachten. Je zit langer in een houding en je hebt dus snel de neiging om met je gedachten af te dwalen. Maar het is juist de bedoeling om je bewust te zijn van je houding en wat dit met je doet. Welke spieren span je aan en hoe laat je die spieren weer los. Een vorm van mediteren dus. Ik merkte steeds vaker dat ik tijdens het dagelijks leven spieren aanspande die ik op dat moment helemaal niet nodig had. Ik werd me bewuster van mijn lichaam.

Mediteren voor beginners

Bij mediteren denken mensen dat dit zweverig en moeilijk is. Maar het is helemaal niet moeilijk. Meditatie zorgt ervoor dat je in het nu bent. En mensen denken dat je tijdens het mediteren aan niks mag denken, maar ook dit is niet waar. Mediteren is niets anders dan je bewust zijn. Bewust van je ademhaling of juist van je gedachten. Het helpt je om te focussen. Maar ook om meer in het nu te leven. In het begin vond ik mediteren ook lastig, maar het gaat steeds beter en ik hou het steeds langer vol. Meditatie zorgt dat je geest tot rust komt en dat je lichaam ontspant. Heerlijk dus voor jou. Jij die het altijd zo druk heeft.

Tips om bewust in het nu te leven

Als yoga en meditatie toch te zweverig voor je klinken kan je met de volgende simpele tips toch bewuster zijn van je gedachten en meer in het nu leven:

  • Adem drie keer diep in en uit en doe dit bewust. Focus op je ademhaling. Voel hoe het zuurstof je lijf in gaat en hoe je de lucht weer uitademt. Door dit te doen ben je in het nu en eigenlijk al met de basis van meditatie bezig. Je zal merken dat je rustiger bent dan voordat je dit deed. Ik doe dit iedere ochtend voordat ik mijn bed uitstap. Een leeg hoofd is een goed begin van de dag!
  • Als je aan het eten bent, focus je dan op het eten. Wat eet je, wat proef je en hoe voelt het in je mond? Eet langzamer en kauw goed. Geloof me, je proeft dingen die je voorheen niet proefde. Je eet niet meer om je buik te vullen, je geniet van je eten. En voor de afvallers onder ons, je eet ook minder omdat je eerder voelt dat je vol zit.
  • Maak een wandeling en luister en kijk. Het hoeft geen flinke wandeling te zijn. Al ga je een blokje om. Wat hoor je allemaal? Ik doe dit iedere ochtend als ik de hond uitlaat nadat ik de kinderen klaar heb gemaakt voor school en weggebracht heb. Dan ik hoor de vogels fluiten, ik hoor eenden kwaken, ik hoor de bladeren in de boom ritselen. Ik zie de eerste krokusjes opkomen, ik zie dat alles buiten weer groener wordt. Je ziet zoveel meer als je niet in gedachten verzonken bent (en niet naar je mobieltje staart). Als ik dan thuis kom is mijn hoofd weer leeg en kan mijn werkdag beginnen.
  • Luister naar je gedachten. Wat ik hiermee bedoel is, stel je bent bijvoorbeeld met je kind een spelletje aan het doen. Waar denk je aan? Ben je echt met je volledige aandacht met je kind en het spel bezig of denk je aan die deadline op je werk? Of denk je aan de vaatwasser die nog uitgeruimd moet worden? Als je merkt dat je ergens anders aan denkt, denk dan heel bewust dat je daar straks over na gaat denken als je klaar bent met het spelletje. De eerste paar keer merk je dat de gedachte terugkomt of er komen andere gedachtes. Maar hoe bewuster jij je steeds van die gedachten bent, hoe korter het duurt. Je kan ze steeds makkelijker loslaten en weer bewust in het nu zijn met je kind.
  • Leg je telefoon weg en zet het geluid uit. Maar dan ook echt weg. Desnoods een verdieping hoger. Ik heb mijn telefoon altijd wel in dezelfde ruimte liggen als mijn kinderen niet thuis zijn. Want stel dat er iets op school is en ze moeten mij bereiken. Maar ik leg mijn telefoon dan bijvoorbeeld in de keuken terwijl ik aan tafel aan het werk ben. Als ik dan op mijn telefoon wil, moet ik er naartoe lopen. Zo word ik niet afgeleid als ik aan het werk ben. En als ik met mijn kinderen bezig ben, doe ik hetzelfde. Als ik dan naar de wc ga of als de kinderen naar bed zijn, dan pak ik mijn telefoon om te kijken wat er allemaal op social media is gebeurd.

Leef jij bewust en in het nu?

En ik kan nog wel veel meer dingen noemen die je helpen om bewuster in het nu te leven, maar dan komt er geen einde aan deze blogpost. Deze tips zullen je al een heel eind op weg helpen om rust in je hoofd te krijgen en bewuster te leven. Niet alleen maar bezig zijn met wat er nog gaat komen en wat je nog moet doen. Mindfulness bezig zijn dus. Er zijn ook genoeg boeken over bewuster leven, mindfulness en in het nu leven. Ik heb ze echt niet allemaal gelezen, maar ik heb een paar boeken gelezen die mij hier zeker bij hebben geholpen. Binnenkort zal ik mijn lijstje met boeken delen. Want leven in het nu is heel belangrijk; nu is namelijk het enige wat je nu hebt….

Leef jij bewust of ben jij ook continu bezig met alles wat je nog moet doen?

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.