9 tips om gezond af te vallen zonder dieet

Ik krijg vaak de vraag wat ik doe om af te vallen. Iedere maandag plaats ik een update over het afvallen. Ik vertel dan over de voorgaande week en wat ik gedaan heb om af te vallen. Ik geloof niet in diëten. Je lichaam heeft nu eenmaal bepaalde voedingsstoffen nodig. En als je een dieet volgt laat je vaak bepaalde voedingstoffen weg. Voor mij werken diëten niet omdat ik wel gewoon wil blijven eten, af en toe wil snoepen en ook een wijntje wil drinken. Ik ben inmiddels ruim 11 kilo afgevallen en eigenlijk heb ik er niet veel moeite voor hoeven doen. Ik eet nog alles wat ik voorheen at, maar ik voel me fitter en gezonder. Vandaag deel ik je mijn geheim. Nou ja, geheim. Ik geef je tips die je zullen helpen om af te vallen en gezonder te leven.

1. Eet bewust

Dit is voor mij een hele belangrijke. Een jaar geleden at ik om te eten. Als ik mijn bord leeg had en eigenlijk al genoeg had gegeten, at ik toch het laatste restje uit de pan nog op. Tja, zonde om weg te gooien en te weinig om te bewaren. En geloof me, je maag went aan die groter porties eten. Hierdoor ga je steeds meer eten. En dat moest dus veranderen. Nog maar 1 portie voor mij. En geen grote portie meer. Ik ben langzamer gaan eten en proef mijn eten. Hierdoor geniet ik van het eten en kan ik beter naar mijn lichaam luisteren.

Ik stop met eten al voordat ik vol zit. Je lichaam heeft tijd nodig om dat voedsel te verwerken en je hersenen het signaal te geven dat het vol zit. Dus als je eet totdat je vol zit, ben je al te laat en heb je al teveel gegeten. Je merkt dit ook doordat je na het eten ineens heel moe bent. Gelukkig went je lichaam er ook aan dat je minder eet en je merkt al snel dat je die grotere porties of drie keer opscheppen niet eens meer aankunt; je zit sneller vol.

2. Sla nooit je ontbijt over

Dit is echt heel belangrijk. Je hoort het zo vaak: ‘Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag’. En dit is echt zo. Het ontbijt zorgt dat je motortje gaat werken, dat je energie hebt én dat je niet gaat snoepen. Heb je ’s ochtends weinig tijd? Sta iets eerder op of zet ’s avonds alles alvast klaar. Als ik weinig tijd heb maak ik een groene smoothie met spinazie, banaan en kokosmelk en soms voeg ik nog extra fruit toe. Terwijl dat in de blender zit maak ik dan de lunchpakketjes voor de meiden klaar. Maar het beste is toch om even rustig te zitten en te eten en drinken.

Vergeet ook dat laatste niet. Je lichaam verliest veel vocht als je slaapt en dat moet weer aangevuld worden. Drink daarom een glas water of kop thee en dan pas een kop koffie. Als je in de ochtend goed eet en drinkt zal je merken dat je niet al om 10 uur trek in iets lekkers hebt. Het voorkomt van die pieken in je suikerlevel. Die pieken en dan vooral de dalen zorgen dat je zin in zoetigheid krijgt en gaat snoepen.

3. Eet drie maaltijden

Zorg dat je drie hoofdmaaltijden eet. De eerste maaltijd is je ontbijt en dan een lunchmoment en dinermoment. De tijd maakt niet zo heel veel uit. Ik ben niet zo van de vaste tijden. Ik eet als ik voel dat ik wat trek krijg. Door op deze manier te eten ben ik veel minder gaan snoepen. En als ik dan toch in de loop van de middag wat trek krijg, helpt een handje noten of wat fruit altijd goed. Of een maiswafel of cracker met wat beleg is ook altijd goed. Ik kies meestal voor fruit als ik geen fruit bij mijn ontbijt heb gehad.

4. Drink genoeg

Je lichaam heeft vocht nodig om goed te werken. Zo is vocht nodig om de voedingstoffen in je darmen op te nemen, om je temperatuur te regelen en het is ook nodig om afvalstoffen kwijt te raken. Afvalstoffen zoals vet. Het is dus belangrijk om goed te drinken. Dit hoeft niet alleen maar water te zijn, thee is ook goed. Ik drink misschien maar vier glazen water op een dag, maar drink heel veel koppen thee. Thee uit zakjes, maar ook gemberthee of muntthee. En als je een wijntje of ander lekker alcoholisch drankje drinkt, drink dan ook water. Alcohol zorgt dat je sneller je vocht kwijt raakt (vandaar die kater de volgende dag). (Bron: Voedingscentrum)

5. Stop met suiker

En dan bedoel ik niet helemaal stoppen met suiker. Maar ga minder suiker eten en drinken. Bouw het af. Ik had altijd twee scheppen suiker in mijn koffie. Ik ben begonnen met nog maar één schepje in mijn koffie en nu drink ik mijn koffie zwart. De snoepkast is een stuk leger, want ik haal bijna geen snoep en koek meer. En als ik snoep of koek haal dan haal ik het in het weekend en koop pas weer wat nieuws als het op is.

Ik ben een hele tijd gestopt met cola en sapjes. Ik dronk toen alleen nog water of thee. En maximaal twee koppen koffie per dag(dit was vooral omdat ik anders niet kan slapen). In mijn water deed ik soms wel een heel klein beetje aanmaaklimonade voor de smaak. Zo probeerde ik van de suikerverslaving af te komen. En ik zal je zeggen dat ik nu veel dingen veel te zoet en niet meer lekker vind. Ik drink af en toe een glas cola, maar alleen als ik er echt trek in heb of als ik buiten de deur eet en nog moet rijden.

9 tips die je zullen helpen om af te vallen en gezonder te leven.
Deze foto plaatste ik een paar weken geleden op Instagram. Wat een verschil met een jaar geleden!

6. Snoep met mate

Ik snoep echt nog wel hoor. Maar doordat ik van mijn suikerverslaving af ben heb ik niet vaak trek in zoetigheid. En als ik dit wel heb eet ik een stukje pure chocola met hazelnoten. Een stukje ja. Ik heb mezelf aangeleerd om een stukje te eten en daarvan te genieten. Hierdoor heb ik geen hele reep meer nodig. Ik ben ook echt een chipseter. Favoriet zijn naturel ribybelchips en paprikaschips.

Toen ik net begon met afvallen nam ik nog bijna iedere dag een bakje chips. Een klein bakje chips waar ik van mocht genieten. Zo heb ik dit ook afgebouwd. Als ik nu trek in chips heb, pak ik een klein handje of pik er een chipje van de meiden als ze dit eten. Ik heb er geen behoefte meer aan om die zak helemaal leeg te eten. Ik heb in tijden al geen blok kaas meer gegeten als ik ’s avonds zit te Netflixen. Geen behoefte meer aan. Voorheen wel hoor, hele blokken kaas (met mosterd natuurlijk).

7. Ga meer bewegen

Zoals jullie iedere week kunnen lezen is sporten niet mijn ding. Maar ik heb mezelf aangeleerd om iedere dag wat te bewegen. Volgens de beweegrichtlijnen van de gezondheidsraad zou je minstens 150 minuten per week aan matig intensieve inspanning verspreid over diverse dagen moeten doen. Matig intensieve inspanning is bijvoorbeeld wandelen of fietsen. Zo wandel ik iedere week met een vriendin zo’n 7 a 8 kilometer. Maar ik pak ook minder de auto. Als ik maar een paar dingen van de supermarkt nodig heb pak ik de fiets of ga ik lopen. Ik loop een extra rondje met de hond. Of ik ga met de meiden op zoek naar speeltuinen die we nog niet kennen en zo wandelen we dan de hele wijk door.

Ik ben echt van mening dat je niet hoeft te sporten om af te vallen. Het sporten zal er wel voor zorgen dat je sneller afvalt en wat strakker in je vel komt. Dat is ook de reden dat ik echt mijn mindset moet veranderen en zal moeten gaan sporten. Het moet gewoon allemaal wat strakker. Geen killerbody hoor, maar gewoon iets minder slap dan het nu is.

8. Zorg voor balans

Wees niet te streng voor jezelf. Als ik naar een verjaardag ga eet ik gewoon taart en snoep ik ook van het lekkers dat op tafel staat, ik ga gewoon uiteten en eet ook echt nog junkfood. Maar ik zorg dat er balans is. Zoals bij alles in het leven moet je ook hier voor balans zorgen. Als ik vandaag naar een verjaardag ga en snoep, eet ik de volgende dag alleen gezonde dingen en snoep ik niet. En dit geldt ook voor het avondeten. Als we bijvoorbeeld pannenkoeken eten of patat dan eten we de volgende dag een gezonde avondmaaltijd. En als je zin in chocola hebt, pak gewoon een stukje chocola en geniet er intens van. Dan zal je veel gelukkiger zijn dan wanneer je niks van jezelf mag.

9. Werk aan je mindset

Wat ik geleerd heb van het afvallen is dat het allemaal met mindset te maken heeft. Wil je afvallen dan moet er iets veranderen. En iets veranderen begint in je hoofd; je moet het echt willen en bereid zijn om te veranderen. Je zal anders naar eten moeten gaan kijken.

Wat gooi je allemaal in je karretje als je boodschappen doet? Zijn het voedingsmiddelen die gezond zijn en veel voedingsstoffen bevatten? Of zit er vooral veel suiker en zout in en heel veel kunstmatige toevoegingen zoals smaakversterkers? Ik koop geen lichtproducten of halfvolle producten. Wij drinken volle melk en eten volle yoghurt en roomboter. Ik bak in olijfolie maar ook arachideolie, ik koop geen zakjes en pakjes en vermijd e-nummers. Maar ook het bewegen. Ik pakte altijd heel makkelijk de auto en nu kies ik er vaker voor om te lopen of fietsen. Mijn mindset wat betreft het sporten is nog niet waar ik wil dat het is, maar ook daar wordt aan gewerkt.

Ik heb jaren geleden de Hormoonfactor van Ralph Moorman gelezen en geleerd om uit de schappen te pakken wat het dichtst bij de natuur staat dus met met zo min mogelijk kunstmatige toevoegingen. Daarom dus bijvoorbeeld alleen volle melk en volle yoghurt voor ons. Het helpt niet alleen met afvallen maar helpt ook om gezonder te zijn.

Luister naar je lichaam

Op het internet lees je veel over afvallen en over verschillende diëten. Je moet altijd doen waar jij je het beste bij voelt en waar jij gelukkig van wordt. Ik ben geen diëtist en spreek puur uit eigen ervaring en wat het mij heeft gebracht. Wat ik vooral belangrijk vind is dat je lichaam alle voedingsstoffen binnenkrijgt wat het nodig heeft. Hierdoor ben en blijf je gezond en sterker.

Zoals met veel dingen waar ik over schrijf heb ik een burn out nodig gehad om dit te beseffen. Dat is voor mij echt een keerpunt in mijn leven geweest. Het klinkt misschien een beetje dramatisch maar alsof ik een tweede kans kreeg. Een kans om het over te doen, maar nu goed. Wacht niet tot je lichaam je in je steek laat. Als je niet goed in je vel zit, af wilt vallen of misschien wel aan wil komen en gezonder wil leven begin dan nu. Zorg goed voor je lichaam, want je hebt maar één lichaam.

 

 

 

2 REACTIES

  1. Topper! Bij mij is de knop nu ook om. Wil minstens 10 kilo eraf. Wel via koolhydraatarm eten omdat ik dat al eens gedaan heb. In het weekend een lekker wijntje en voor de rest erg opletten en meer bewegen. Ik ga ervoor, net als jij gedaan hebt ;-)!

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.