6 tips om te onthaasten

Ik schrijf regelmatig over tijd voor jezelf nemen door ik-tijd in te plannen of dat het goed is om niks te doen. Maar ik hoor vaak dat mensen het moeilijk vinden om te onthaasten. Niet gek want we leven op de klok en willen zoveel mogelijk in een dag proppen. We zijn het gewend geworden om altijd maar bezig te zijn. Maar weet je dat het helemaal geen grote dingen zijn die je kunt doen om te onthaasten. Het is echt heel simpel. Daarom deel ik vandaag 6 tips om te onthaasten.

1. Neem de tijd om op te staan

En dan bedoel ik niet dat je tig keer moet snoezen. Maar sta juist iets eerder op zodat je je niet hoeft te haasten. Doe rustig aan. Je lichaam is zo’n 7 á 8 uur in volledige ruststand geweest en dan spring jij nu uit je bed en rent naar de badkamer. Nee, niet doen. Wordt rustig wakker en wees dankbaar voor deze nieuwe dag. Loop dan rustig naar de badkamer en ga douchen en je tandenpoetsen. Geef je lichaam de tijd om wakker te worden en geef al je zintuigen de tijd om wakker te worden. Je begint je dat zo een stuk relaxter.

2. Neem de tijd om te eten

Dit is ook zoiets. Je hebt haast dus propt gauw iets in je mond. Je proeft amper wat je in je mond hebt. Je eet omdat je iets moet eten. Maar geniet je er ook van. Neem de tijd. Je inwendige lichaam moet ook nog wakker worden. Neem daar de tijd voor. En geniet van je ontbijt. Maar ook alle andere maaltijden die je vandaag nuttigt en de tussendoortjes; neem je tijd en geniet ervan! Vind je het lastig? Stel jezelf tijdens het eten dan de volgende vragen: ‘Wat proef ik?’ en ‘Hoe voelt de structuur in mijn mond?’. Langzamer eten heeft nog veel meer voordelen!

3. Neem de tijd om op de plaats van bestemming te komen

Vooral in het verkeer merk je dat mensen vaak opgejaagd zijn. Ze hebben haast en weinig geduld. Maar ga je met dat opgejaagde gevoel eerder op je bestemming komen? Nee. Dus waarom dan haasten en je opgejaagd voelen? Rij gewoon rustig. Er gebeuren al genoeg ongelukken in het verkeer. Zet een gezellige muziekje op of een podcast en geniet ervan. Je komt zo een stuk rustiger en relaxter op je bestemming aan.

4. Plan niet teveel op een dag

Ik gebruik al een hele tijd een bullet journal. Hier schrijf ik iedere dag op wat ik die dag gedaan wil hebben. In het begin was ik nog geneigd om te teveel op één dan in te plannen. Ik heb inmiddels wel geleerd om niet teveel in te plannen. Wat moet echt gedaan worden? Dat doe ik als eerst. Wat wil ik doen? Dat komt erna. En ik zorg dat ik iedere dag tijd overhou. Die tijd vul ik in met datgene waar ik op dat moment behoefte aan heb. En geloof me dat geeft zoveel rust!

5. Zorg dat je iedere dag tijd voor jezelf hebt

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen, maar dit is zo belangrijk. Juist om je te helpen onthaasten. Zorg dat je iedere dag minimaal een half uur voor jezelf hebt. En doe dan iets wat je leuk vindt, maar wat alleen voor jou is. Want met je kinderen spelen is leuk, maar dat is tijd met je kinderen. Het gaat nu om tijd voor jezelf. Ga in bad of ga je nagels lakken, lees een boek of ga breien. Whatever. Als het maar iets is waar jij blij van wordt en iets waarbij je even de tijd vergeet. Van mij part zet je en timer. Maar kijk als je tijd voor jezelf neemt niet op de klok.

6. Doe alles met je aandacht erbij

Eigenlijk vat dit alles samen. Doordat we gehaast zijn en gehaast leven gaan heel veel dingen op de automatische piloot. Ga weer alles doen met je aandacht erbij. Wees je bewust van alles wat je doet. Je zult merken dat je je veel minder opgejaagd voelt.

6 tips om te onthaasten

Ik zou nog meer veel meer tips om te onthaasten met je kunnen delen. Waar het om gaat is dt je niet alles op één dag hoeft te doen. Morgen is er ook weer een dag. Neem je tijd en geniet van wat je doet. Je zult merken dat je minder opgejaagd bent, maar je zal ook een stuk vrolijker zijn. En je houdt ook nog eens energie over, zodat je de volgende dat weer dingen kunt doen waar je blij van wordt.

Wat doe jij om te onthaasten?

Foto: Adobe Stock

3 REACTIES

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.