Waarom wandelen goed voor je is

Wil je meer bewegen, maar ben je net als ik geen fan van de sportschool. Geen zin om met gewichten aan de gang te gaan? Groepslessen niks voor jou? Dan is wandelen een heel goed alternatief. Wandelen heeft namelijk veel gezondheidsvoordelen. Als je iedere dag minimaal een half uur wandelt zou je niet eens hoeven sporten. Goed wil jij een strak en gespierd lijf dan zul je wel aan krachttrainen moeten doen. Maar wil je meer bewegen, fitter worden, een gezonder lijf hebben en ook nog eens meer rust in je hoofd willen? Lees dan snel verder en dan vertel ik je waarom wandelen zo goed voor je is.

1. Goed voor hart en bloedvaten

Als je iedere dag een half uur wandelt daalt je bloeddruk. De bloeddruk is niet de hele dag hetzelfde. Schommelingen in de bloeddruk zijn normaal. Maar als je bloeddruk hoog is loop je risico op hart- en vaatziekten.

Je hart pompt het bloed met kracht de slagaders in. Daardoor ontstaat er druk op de bloedvaten. Dit noem je de bloeddruk. Het is niet goed als de druk voortdurend te hoog is. Een hoge bloeddruk is namelijk een risicofactor voor hart- en vaatziekten (bron: Hartstichting). 

Toch fijn om te weten dat door iedere dag een half uur te wandelen je zelf kunt zorgen dat de bloeddruk wat daalt. Mocht je willen weten of je een hoge of lage bloeddruk hebt, ga dan eens naar de huisarts. Die kan je er meer over vertellen.

2. Goed voor spieren en gewrichten

Wandelen versterkt je spieren en botten. Maar zorgt ook dat er steeds nieuw kraakbeen wordt aangemaakt. Hierdoor blijven je gewrichten soepel. Je botten zelf hebben ook baat bij wandelen, want door het wandelen vergroot je ook je botmassa en worden botten sterker. Nu zijn wij natuurlijk allemaal nog hartstikke jong en hebben we nog sterke botten. Maar naarmate je ouder worden hoe brozer het wordt. Als je op oudere leeftijd een val maakt heb je sneller kans dat je iets breekt. Door iedere dag te wandelen zorg je dat die botten sterker worden. Sterke spieren zijn weer belangrijk omdat die er ook voor zorgen dat we bewegingen soepel kunnen maken, maar zorgen ook dat we in balans blijven. Daarnaast zijn spieren hard nodig voor je stofwisseling (het omzetten van voedingsstoffen in energie)

3. Helpt bij afvallen of op gewicht blijven

Afgelopen jaar ben ik ruim 15 kilo afgevallen. En dit alles zonder te sporten. Ik loop iedere dag en één keer per week loop ik ongeveer anderhalf uur. Door dit consequent te doen (en natuurlijk ook op mijn voeding te letten) viel ik iedere week af. Door dit nu vol te houden blijft mijn gewicht stabiel. In decembermaand snoep en eet ik toch meer en ik ben geen grammetje aangekomen. Puur door iedere dag te blijven wandelen. Dit alles heeft ook met de stofwisseling te maken. Door iedere dag te bewegen en in dit geval minimaal een halfuur te wandelen, maak je spiermassa aan en die spieren zorgen voor een snellere stofwisseling. Je verbrandt dus meer calorieën. En dit zorgt ervoor dat je afvalt.

4. Zorgt voor ontspanning en maakt je blij

Wandelen zorgt voor een stuk ontspanning, rust en maakt je blij. Tijdens het wandelen maak je endorfine aan. Endorfine is een neurotransmitter en wordt ook wel een gelukshormoon genoemd. Dit gelukshormoon maak je aan tijdens sporten, seks, eten, lachen, eten en mediteren. Endorfines hebben een pijnstillend effect maar zorgen dus ook voor een geluksgevoel. Veel mensen die leiden aan depressie worden ook geadviseerd om te wandelen. Toen ik thuis zat met een burn out, heeft onder andere het dagelijks een halfuur en wekelijks een langer stuk wandelen ervoor gezorgd dat ik me blijer voelde en hoop bleef houden dat alles goed zou komen. En als ik nu het gevoel heb dat mijn hoofd overloopt, als ik onrustig ben of me ergens zorgen over maak ga ik wandelen. Het geeft me rust en ik voel me na de wandeling altijd veel beter dan ervoor.

5. Betere weerstand en meer energie

Doordat je lekker in de buitenlucht loopt krijgt je lijf verse zuurstof. En zuurstof helpt je bij het kwijtraken van afvalstoffen. En het daglicht (zonlicht) zorgt voor de aanmaak van vitamine D. En ik heb er al eerder over geschreven; vitamine D is belangrijker dan je denkt. Een te laag vitamine D gehalte in je bloed zorgt voor vermoeidheid, kan depressieve gevoelens als gevolg hebben en zorgt voor een lagere weerstand. Dus lekker naar buiten en adem tijdens het wandelen een paar keer diep in en uit. Je voelt je al meteen energieker.

6. Betere nachtrust

Je hebt kunnen lezen dat wandelen zorgt voor een lagere bloeddruk en voor ontspanning. Als je slecht slaapt zou je een avondwandeling van een half uur kunnen maken. Door dit in de avond te doen stap je ontspannen in je bed en zal je sneller in slaap vallen. Je moet dan natuurlijk niet eerst nog op je telefoon of een serie op Netflix kijken. Ga een half uur wandelen, stap onder de douche en ga naar bed. Als je dit consequent doet zal je snel merken dat je beter inslaapt en een betere nachtrust hebt.

Waarom wandelen zo goed voor je is

Ik kon nog veel meer voordelen noemen. Wandelen is namelijk echt heel goed voor je en supergezond. Als je een hond hebt is het helemaal makkelijk om iedere dag aan dat half uur te komen. Maar ook als je geen hond hebt is een wandeling van een half uur zo gemaakt. Loop een rondje door je buurt, loop naar het winkelcentrum of het park. Het maakt niet uit. Laat de auto eens staan en ga lopen. Geniet van je omgeving, adem een paar keer diep in en uit en lach. Of ga wandelen met je partner, kind of een vriendin. Vaak ontstaan dan de mooiste gesprekken. Ik weet zeker dat jij je na de wandeling kiplekker en helemaal happy voelt!

Wandel jij iedere dag minimaal een half uur?

Als je dit bericht wilt bewaren op Pinterest, wil je dan onderstaande afbeelding gebruiken? Thanks!

waarom wandelen zo goed voor je is

 

Bron: Hartstichting
Foto: Adobe Stock

 

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.