Mediteren. Veel mensen vinden het zweverig. Wat eigenlijk echt heel jammer is, want mediteren is heel goed voor je. Meerdere wetenschappelijke studies geven aan dat er veel gezondheidsvoordelen aan mediteren zitten. Het is bijvoorbeeld goed voor je immuunsysteem, het helpt bij depressie en zou depressie kunnen voorkomen, je bent gelukkiger, je bent meer gefocust en slaapt beter. En is het wel zweverig? Want in feite is het niks meer dan niks doen. Gewoon niks doen en op je ademhaling concentreren. That’s it! En toch vinden we het moeilijk. Vandaag leg ik je stap voor stap uit hoe je een pro in mediteren wordt!

1. Kies een plek waar je tot rust komt

Het begint bij de plek waar je mediteert. Zorg dat dit een plek is waar je tot rust komt en niet gestoord wordt. Dus geen rommelige kamer. Je kan ook gewoon op bed liggen. Al ga je op de wc zitten. Als het een plek is waar jij je tot rust kan komen en niet gestoord wordt.

2. Zorg voor de juiste sfeer

Het kan helpen om de kamer wat donkerder te maken. Doe de gordijnen dicht en steek een kaarsje aan. Dit hoeft natuurlijk niet, maar ik merk dat ik beter tot rust kom als er geen fel licht de kamer in schijnt. Het kan ook helpen om meditatiemuziek op te zetten. Op Spotify en YouTube kan je genoeg rustgevende meditatiemuziek vinden.

3. Zorg dat je comfortabel zit of ligt

Zorg dat je comfortabel zit of ligt. Je moet je goed voelen. Als jij koude voeten hebt en het daardoor koud hebt, is het handig als je sokken aantrekt of een dekentje over je benen legt. Lig je plat op de grond en lig je niet lekker? Pak een kussen en leg dit onder je hoofd of onder je benen bij je knieholten. Je ligt dan een stuk lekkerder! Maar een stoel waar jij lekker in zit is ook prima natuurlijk.

4. Focus op je ademhaling

Sluit je ogen en focus je op je ademhaling. Pas je ademhaling niet aan. Maar observeer je ademhaling. Dit is vaak al lastig. Ik merk vaak dat ik bewust ga ademhalen. Dus als ik merk dat mijn ademhaling hoog zit en ik snel adem ga ik langzamer en dieper in- en uitademen. Uiteindelijk kom ik dan uit bij een buikademhaling. Een buikademhaling of middenrifademhaling helpt je ontspannen en zorgt ook voor focus. Je kan ook je handen op je buik leggen, je merkt dat je dan vanzelf rustiger en dieper gaat ademen.

5. Laat je gedachten toe

Als je dan zo zit of ligt en gefocust bent op je ademhaling, zal je merken dat er gedachten naar boven komen. En vaak denken mensen dat je tijdens het mediteren aan niks mag denken. En dat is dus niet zo! Het is heel normaal dat je gedachten hebt. De kunst is dat je de gedachte ook weer loslaat. Dus stel dat er een gedachte bovenkomt en die gedachte helpt je eraan herinneren dat je niet moet vergeten om later brood te kopen omdat het brood bijna op is. Dan laat je de gedachte toe en laat hem dan ook weer gaan. Ga dus niet verder in die gedachte door een heel boodschappenlijstje te maken. Maar laat de gedachte weer gaan. Als je dit lastig vindt, kan je in gedachte een wolk of een lopende band inbeelden. Je plaatst die gedachte op de wolk of de lopende band en de wolk of lopende band neemt de gedachte mee. En dan ga je weer terug naar je ademhaling.

6. Begin met 1 minuut

Leg niet meteen de lat te hoog. Begin met een paar minuten. Zelfs 1 minuut is al voldoende. En doe daar iedere keer een paar seconden of een minuut bij. Mediteren is een kwestie van doen en je wordt er dan steeds beter in. Je zal merken dat je steeds minder vaak afgeleid bent en makkelijkere je gedachten op een ‘wolk’ zet.

7. Een geleide meditatie kan helpen

Als je het lastig vindt om deze meditaties helemaal op jezelf te doen kan je ook een geleide meditatie doen. Hier wordt dan steeds gezegd wat je moet doen of waar je op moet letten. De stem in deze meditatie begeleid je door de meditatie. Een goede meditatie om mee te beginnen is bijvoorbeeld een bodyscan. Je gaat dan stap voor stap al je lichaamsdelen langs. Hierdoor word je bewust van je lichaam en leer je focus te houden en weer los te laten. Maar geloof me, er zijn online genoeg geleide meditaties te vinden. Op Spotify en YouTube, maar als je een iPhone hebt kan je ook via de app Podcasts heel veel fijne meditaties vinden. Maar er zijn ook veel yogascholen die geleide meditaties doen. Ook hier gaat het erom dat je mediteert op een manier die voor jou werkt.

Mediteren kan je leren

Ik heb onlangs een recensie over ‘Tien dagen stil’ geschreven. Een boekje over meditatie. Dit boek is makkelijk te lezen en heb je zo uit. Dit boek kan jou zeker helpen om te leren mediteren. Wat ik heb gemerkt is dat je niet op moet geven, want uiteindelijk merk je wat het met je doet. Mediteren kan je leren, maar je moet er wel geduld voor hebben. Mediteren heeft er bij mijn voor gezorgd dat ik nog meer in het nu leef, dat ik dingen beter los kan laten, veel minder pieker en me veel beter en gelukkiger voel. Als ik een periode heb waarin ik dan wat minder mediteer merk ik dat meteen aan mijn hele doen en laten. Ik zorg daarom dat ik iedere ochtend even een paar minuutjes de tijd neem om tot rust te komen en te mediteren. En soms is dit als ik in de ochtend onder de douche sta, omdat dit dan de plek is waar ik dan niet gestoord word. En ik kan je zeggen dat mijn dag zo een stuk beter begint!

Mediteer jij weleens? Wat heeft het mediteren voor jou gedaan?

 

Foto: Adobe Stock

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.