Vitamine D is belangrijker dan je denkt

Zou het vandaag dan eindelijk zover zijn? Zon, zon en nog eens zon? Iedereen is er zo aan toe! De winter is voorbij en dat betekent dat mijn voorraad vitamine D volledig opgebruikt is. Twee jaar geleden was mijn vitamine D level na de winter ook minimaal en kreeg ik het advies van de huisarts om dagelijks vitamine D te slikken (10µg = 400IE). Dit leek te helpen. Maar nu ben ik alweer weken moe, heel moe. Zo zie je maar weer vitamine D is belangrijker dan je denkt en bij een tekort merk je dat aan heel veel dingen.

Natuurlijk heb ik een druk leven; werk, kinderen, partner, huishouden en alles wat daarbij komt kijken. Maar iemand van halverwege de dertig zou toch moeten bruisen van de energie. Ik dus niet. Daarom weer eens een bezoekje bij de huisarts gebracht en bloed laten prikken. Alles is prima in orde, behalve mijn vitamine D waarde. Een gezonde waarde ligt tussen de 30 en 150 ng/mL. Ik zit op 37.

Wat is vitamine D?

Vitamine D is belangrijker dan je denkt. Vitamine D is een groep van in vetoplosbare prohormonen, waarvan de twee belangrijkste vormen vitamine D2 en D3 zijn. UV-B licht uit zonlicht wordt in ons lichaam omgezet in vitamine D3. Zie je, de zon geeft mij energie. Vitamine D3 wordt aan halvarine, margarine en bak- en braadproducten toegevoegd. Maar als je net als ik echte boter gebruikt, krijg je onvoldoende binnen. Ook zit er vitamine D in vette vis (bijv. haring, paling en zalm). Dit eet ik regelmatig, maar dus toch niet genoeg. Gelukkig zijn er pilletjes die je in kan nemen 😉

Vitamine D is belangrijker dan je denkt

Vitamine D zorgt samen met calcium voor sterke botten. De actieve vorm van vitamine D, calcitriol haalt calcium uit onze darmen en nieren en zorgt voor een betere botdichtheid. En verkleint de kan op botbreuken. Vitamine D zorgt ook voor een betere spierfunctie. Een tekort aan vitamine D in het lichaam zorgt vaak voor spierkrampen (herkenbaar). En vitamine D zorgt ook voor een betere weerstand (goh, nu snap ik waarom ik ook steeds verkouden ben als de meiden het net gehad hebben).

Te weinig vitamine D en sombere stemming

Maar wist je ook dat een vitamine D tekort kan zorgen voor een sombere stemming en zelfs depressiviteit? Gelukkig heb ik daar geen last van, al moet ik zeggen dat de vermoeidheid wel zorgt dat ik heel chagrijnig wakker wordt. Ik word na ongeveer 9 uur slaap, doodmoe wakker.
Maar voldoende vitamine D verkleint ook de kans op diabetes en darmkanker. Er schijnen ook verbanden tussen een trage schildklier en vitamine D te zijn. Al met al een goede reden om te zorgen dat je voldoende vitamine D binnenkrijgt.

Wat als je vitamine D waarde te laag is?

Heb je net als ik vage klachten en ben je heel de winter moe en lusteloos? Denk je steeds maar: ‘het gaat wel over!’. Ga dan even langs je huisarts en laat je bloedwaardes controleren. Ik weet dat niet alle huisartsen standaard vitamine D daarin meenemen. Dus geef dit bij je huisarts aan (het maakt niet uit wat je huidskleur is, ook hele blanke mensen kunnen een vitamine D tekort hebben). Misschien is er iets anders in je lichaam ontregeld, maar het zou heel goed vitamine D tekort kunnen zijn. Op mijn afdeling, waar we met ongeveer 20 man werken, hebben er al drie een vitamine D tekort. Best shocking, toch!

Vitamine D kuur

Ik heb een vitamine D kuur gekregen. Dit houdt in dat ik één keer per week een ampul van 25.000IE in moet nemen. Echt een stootkuur, want de standaarddosering die je bij de drogist koopt is 400IE. Na deze 8 weken wordt mijn bloed weer geprikt en gekeken wat de vitamine D waarde dan is. Als mijn waardes dan nog te laag zijn, krijg ik er nog een kuur achteraan. Zijn mijn waardes wel op norm dan ga ik weer dagelijks vitamine D pilletjes slikken. De huisarts heeft wel aangegeven dat ik dagelijks een dubbele dosis moet slikken. Dus 800IE ipv 400IE. Ik laat voortaan ieder jaar als de winter begint mijn bloed controleren omdat ik niet weer aan de ondergrens wil zitten aan het eind van de winter.

Zorg dat je voldoende vitamine D binnenkrijgt, maar kijk uit!

Ga nu niet na het lezen van dit artikel zelf aan de slag met een hoge dosis extra vitamine D. Je kan namelijk ook een overdosering aan vitamine D krijgen. Vitamine D plas je namelijk niet uit zoals bijvoorbeeld vitamine C. En een overdosis aan vitamine D is heel gevaarlijk en kan zelfs de dood tot gevolg hebben. Al zal het met de supplementen in de winkel heel erg meevallen en kan je rustig preventief vitamine D slikken. Heb geheet vermoeden dat je vitamine D waarde echt veel te laag is? Ga dan naar de huisarts en laat je door de huisarts adviseren wat voor jou de juiste dosis vitamine D is. En zodra het zonnetje schijnt lekker naar buiten! En nee, smeer je dan niet in met factor 50, want dan heeft het nog geen effect.

15 minuten per dag onbeschermd in de zon

Kwf adviseert iedereen om iedere dag in de vroege middag 15 tot 30 minuten in de volle zon te zitten (of lopen). Zorg hierbij dat je gezicht, handen en onderarmen direct zonlicht krijgen (dus zonder zonnebrandcreme). Ga niet langer onbeschermd in de zon zitten, want zodra je verbrandt, heb je weer kans op huidkanker. Dus hou rekening met de zonkracht en jouw huidtype en smeer je op tijd in met een factor die jouw huid beschermd. Laat dat zonnetje maar komen!!

Vitamine D aanvullen met voedingssupplementen? Hier kun je vitamine D kopen.

Zijn jullie ook zo toe aan het zonnetje?

 

Bronnen: KWF, Diabetesfonds & Vitamine-info

 

 

 

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.